• Filter op tekstgenre

  • Filter op teksttype

  • Filter op breed thema

  • Filter op domein

  • Filter op leeftijdsindicatie

  • Filters verwijderen
Er zijn filters ingesteld.

De moestuin van Heer Hermelijn en Kereltje Konijn

Heer Hermelijn krijgt bij zijn boodschappen moestuinzaadjes cadeau. Samen met zijn vriend Kereltje Konijn zaait hij de zaadjes in zijn moestuin. Heer Hermelijn wacht geduldig tot de zaadjes uitgegroeid zijn tot groente en fruit, maar de ongeduldige Kereltje Konijn gaat ‘s nachts alvast een lekker kijkje nemen….
We verwijzen hier graag naar het volledige boek, want het is onmogelijk om een fragment hieruit te selecteren. Op de website van de uitgeverij vind je ook een lesbrief.

De jongen op het dak (hoofdstuk 22 en 23)

Vanop het dak observeert de jongen de wereld: de vrouw die haar hond uitlaat, de ontmoeting tussen de vrouw met de hond en de jonge man van de overkant… De jongen zit er al een tijdje, na de dood van zijn zusje. Niemand lijkt hem te zien, behalve het meisje met de fiets. In dit fragment ziet hij dat het meisje met de fiets wordt aangereden. Hij wil haar helpen, maar kan het niet, omdat dit hem doet denken aan de dood van zijn zusje. In het volgende hoofdstuk ziet de jongen niet meer alleen op het dak: de jonge man van de overkant zit bij hem. Ook hij mist iemand: de jonge vrouw met de hond. Samen kijken ze naar de sterren en delen verdriet. Toch eindigt dit fragment met een sprankel hoop en troost.

De ongewenste wilg

Langs de lange laan van een landhuis staan aan weerszijden hoge, deftige populieren. Bij een storm waait er eentje om en de tuinman plant per ongeluk geen nieuwe populier, maar een wilg. Nu is de wilg wel familie van de populier maar hoort volgens hen bij de ordinaire tak van de familie met zijn kromme takken en korte stam. Dat laten ze hem elke dag hooghartig weten. Tot op een dag de landheer langskomt en in de schaduw van de wilg bijkomt van de zon.

Wat is haas boos!

Het fragment begint als Haas ontdekt dat Uil het hek dat tussen hun huizen in staat in bonte kleuren verft. Uil is zich van geen kwaad bewust, maar wordt steeds bozer als Haas ook boos wordt. Vos wordt er ook bijgehaald en de ruzie wordt steeds heftiger. Uiteindelijk staan de dieren elkaar met verf te bespatten terwijl de uitdrukking ‘het te bont maken’ ook op verschillende manieren wordt gebruikt. Het fragment eindigt als de ruzie op zijn hoogtepunt is en de lezers kunnen fantaseren over de afloop.

Kellie

In Honden voor het leven beschrijft Arthur Japin zijn levensverhaal waarin zijn drie honden centraal staan. Hij vertelt over zijn ouders en over hoe hij zich als kind vaak alleen voelde en dan zijn geluk vond in het gezelschap van Kellie, Trip en Basso. De tekst van Arthur Japin en de illustraties van Martijn van der Linden maken het boekje tot een klein kunstwerkje. Dit fragment gaat over vriendschap en biedt veel stof om over na te denken, zoals de laatste zin: ‘En houd altijd in de gaten of iemand in jouw omgeving misschien wat vriendschap kan gebruiken.’
Kernwoorden: vriendschap, opgroeien, mens-dierrelatie, zelfvertrouwen

Lezen

In Wees onzichtbaar lezen we in ruim honderd hoofdstukken hoe Metin, een Turkse jongen en de verteller van dit verhaal, opgroeit in de jaren tachtig en negentig in de Bijlmer in Amsterdam. In dit hoofdstuk vertelt Metin hoe hij heeft leren lezen: van AAP – NOOT – MIES tot de boeken in de bibliotheek.
Kernwoorden: opgroeien, leren lezen, school

Afdrukken van golven

De moeder van Cato is bij haar geboorte overleden. Ze groeit op bij haar stille, afwezige vader en een huishoudster. Op een dag krijgt ze een kaartje voor een verlaten bioscoop. In die bioscoop worden films die nergens anders draaien getoond. Cato besluit de bioscoop te bezoeken en ontmoet daar mevrouw Kano die haar uitlegt hoe de bioscoop werkt. In dit fragment ontdek je dat de bioscoop een plek is waar je in de tijd kunt reizen. Mevrouw Kano legt haar uit hoe dat precies in z’n werk gaat.

Museumbezoek – Hoofdstuk 22

Ole (13) verhuist met zijn ouders naar Orpel in Brabant, vlak bij de Belgische grens. Zijn opa, de smid van het dorp, is overleden en Ole’s vader heeft het vervallen huis in het bos geërfd. Maar niemand heeft ooit over die opa gesproken. Waarom niet? En waarom krijgt Ole nog steeds niks te horen? Welk geheim bewaart zijn vader? Ole gaat op onderzoek. Hij vindt kisten vol kraaienpoten in de kelder: ijzeren spijkers met vier punten. Langzamerhand komt hij achter de waarheid, die te maken heeft met de botersmokkel van Brabant naar België in de jaren vijftig van de vorige eeuw. In dit fragment bezoekt Ole samen met zijn schoolvriendin, de Poolse Anastazja, het Dorpsmuseum.
Benieuwd naar hoe een kraaienpoot werkt? Bekijk dan het filmpje via de link. Handig om te weten voor je de tekst gaat lezen is dat een ‘commies’ een douane-ambtenaar is.

Abhilash Talkies

De Indische tweeling Rahel en Estha (beiden nog jong) brengen met hun moeder (Ammu) en enkele andere familieleden een bezoekje aan de bioscoop. Estha wordt misbruikt door een verkoper in ruil voor een flesje limonade. Hij kan moeilijk begrijpen wat er precies gebeurd is.

Uit elkaar

In dit gedicht staat het gevoel van een meisje centraal van wie de vader en moeder gaan scheiden. Dat veroorzaakt ongemakkelijke gedachten en situaties. Dit gedicht is het eerste in een reeks waarin deze gedachten en situaties worden belicht, bijvoorbeeld door de komst van een nieuwe vriendin voor vader en een nieuwe vriend voor moeder. Ted van Lieshout heeft zijn bundel geïllustreerd met intrigerende en sfeerbepalende foto’s van poppenhoofden. Een aanrader om het volledige boek te bekijken!

Skip to content