• Filter op tekstgenre

  • Filter op teksttype

  • Filter op breed thema

  • Filter op domein

  • Filter op leeftijdsindicatie

  • Filters verwijderen
Er zijn filters ingesteld.

De kunst van het overdrijven

Al duizenden jaren maken mensen kunst. Waarom vergapen we ons eraan? Waarom vinden we het ene werk prachtig en laat het andere ons koud? In dit artikel wordt ingegaan op wat kunst doet met de innerlijke belevingswereld van de mens en waarom we bijvoorbeeld een schilderij van Mondriaan zo mooi kunnen vinden.
Kernwoorden: kunst, esthetiek, expressie, verbeelding

De jonge Rembrandt

‘Hoe werd een Molenaarszoon uit een Hollandse provinciestad, geboren aan het begin van de zeventiende eeuw, een van de grootste schilders ter wereld?’, dat vraagt Onno Blom zich af in zijn biografie “De jonge Rembrandt”. Aan de hand van archiefmateriaal en schilderijen probeert Blom het leven van de jonge Rembrandt van Rijn zo goed mogelijk te reconstrueren. In dit fragment kijkt hij naar de vele zelfportretten die Rembrandt maakte. Hij staat er vrijwel altijd lelijk op. Waarom heeft Rembrandt zichzelf zo genadeloos afgebeeld?

‘Inspiratie dwing je zelf af’

Creatief zijn is niet aangeboren, maar aangeleerd. Inspiratie zelf kan je wellicht ook afdwingen door de juiste omstandigheden te creëren en er hard voor te werken.

Een andere werkelijkheid

De schrijver Paul van Loon geraakt in een andere werkelijkheid; de wereld van de fantasierijke schilderijen van Jeroen Bosch. Het verhaal trekt je mee in zijn wereld en laat je goed kijken naar de beelden van Bosch en wat die zoal oproepen.

Fietje van de Fuchsiastraat

Op een saaie ochtend verlaat de dappere Ridster haar kasteel om een spannend boek te kopen. Als ze bij haar favoriete boekenwinkel aankomt is het stil. De eigenaresse staat achterin het magazijn met boeken te smijten. De reden van de razernij is de stilte in de winkel; er komen bijna geen kinderen meer. De dappere Ridster weet niet alleen wiens schuld dat is, maar bedenkt ook meteen een oplossing.

Dit is geen Cobra

Het boek is zowel qua verhaal als qua vormgeving een ode aan de Cobrabeweging. Het is een verhaal over creativiteit en het lef om buiten de lijnen te kleuren. Daarnaast wordt er op speelse wijze aandacht besteed aan spreekwoorden en illustratieve wetenswaardigheden.

Adam en Eva

Het fragment is een verhaal bij het schilderij ‘Het aardse paradijs en de zondeval van Adam en Eva’ dat in het Mauritshuis hangt. Het beschrijft een moment tussen Adam en Eva net voor ze van de appel eten. Het neemt je mee in het verhaal en laat je beter kijken naar het schilderij.

Taal is toveren

Het fragment laat op verhalende, verklarende en beeldende wijze zien wat je met taal allemaal kan; toveren namelijk ! Het fragment is, zoals we kennen van van Lieshout, toegankelijk en met humor en gebracht. Het inspireert om na te denken over manieren waarop je taal kunt gebruiken om verschillende boodschappen over te brengen.

Appelblauwzeegroen

Kleuren wekken een sfeer op. Kleuren hebben betekenis. Kleuren kunnen verschil maken. Maar wat als de ene de kleur van de ander niet mooi vindt? En wat als de ene jaloers is op de kleur van de ander? De dieren in het bos ondervinden het aan den lijve in dit filosofische verhaal.

Lezen

In Wees onzichtbaar lezen we in ruim honderd hoofdstukken hoe Metin, een Turkse jongen en de verteller van dit verhaal, opgroeit in de jaren tachtig en negentig in de Bijlmer in Amsterdam. In dit hoofdstuk vertelt Metin hoe hij heeft leren lezen: van AAP – NOOT – MIES tot de boeken in de bibliotheek.
Kernwoorden: opgroeien, leren lezen, school

12
Skip to content